OPINIÓN

Entitats socials reclamen eliminar impostos aliens de la factura de l’aigua

L’Associació ACUA va organitzar un webinar per donar llum sobre els diferents conceptes que formen el rebut de l’aigua i debatre la seva legitimitat. L’acte va comptar amb representants de l’Associació de Consumidors de la Província de Barcelona (ACPB), la Coordinadora d’Usuaris de la Sanitat (CUS), la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC) i la Federació d’Associacions de Veïns del Baix Llobregat (FAVBAIX).

Les organitzacions ciutadanes participants en la conferència web organitzada per ACUA concorden en que cal treure de la factura de l’aigua aquelles taxes que no pertanyen al propi cicle de l’aigua per la simple lògica que “els impostos d’un organisme no té perquè recaptar-los una entitat diferent”, tal com reivindica Matilde Torralba, presidenta de l’ACPB. Tot i que en l’opinió de Miquel Herrero, responsable de comunicació de la UCC, “potser és més còmode pagar-ho tot en un únic rebut i així evitar quantitat de factures”, però sempre “exigint transparència”, recalca Emília Expósito, tècnica de la CUS.

I és que tant la taxa de recollida com la de tractament de residus municipals generats a domicilis particulars provoquen confusió, ja que “fa la sensació que es paga el mateix a dues administracions diferents”, diu Herrero. A més, no es disposa d’un sistema de càlcul adequat doncs “una persona pot gastar molta aigua per diversos motius, però en canvi generar pocs residus o fer-ne una gran selecció de reciclatge”, es queixa Julián Carrasco, president de la FAVBAIX. Carrasco altrament acusa les companyies d’aigües de ser “còmplices” de les administracions que, segons el seu parer, “han trobat un vehicle idoni per imposar el pagament d’impostos”.

No només els impostos vinculats als residus generen debat, també el cànon cobrat per l’Agència Catalana de l’Aigua, que correspon al 13% de la factura i s’aplica per al finançament de la gestió d’obres hidràuliques destinades a l’abastiment als municipis i el sanejament d’aigües residuals. El seu càlcul va lligat al consum de l’aigua, és a dir, també funciona segons trams de m3 i “en realitat, hauria de ser una quantitat fixa” entén Expósito. Julián Carrasco va més enllà i critica l’existència d’aquesta taxa en el rebut, ja que creu que “els costos de les infraestructures han de pagar-se via impostos generals i el consumidor només pagar allò que gasti”. Per altra banda, els representants de l’ACPB i la UCC coincideixen en què és correcte tal com s’empra avui dia.

Preguntats per una possible disparitat de preu segons l’habitatge sigui primera o segona residència, els participants del webinar consideren que el cost en cap cas no ha de variar i que ha de ser el mateix “independentment de la posició econòmica del propietari o de la posició geogràfica de l’immoble”, justifica Herrero. Com a bé de primera necessitat i escàs, l’aigua “ha de ser igual per a tots”, però només s’ha de començar a pagar “en el moment que s’obre l’aixeta”, doncs “ja existeix una quota de servei per mantenir la xarxa”, relata Carrasco des de la FAVBAIX. Sobre la divisió del preu de consum per trams troben que és una mesura justa perquè fomenta la responsabilitat i incentiva la sostenibilitat.

Obligacions ciutadanes

Una reivindicació que comparteixen les associacions de consumidors és la de demanar més involucració al ciutadà per tal de conèixer els conceptes que li són cobrats a la factura de l’aigua, així com a la resta de rebuts. “Hi ha molts consumidors que acudeixen a nosaltres només quan veuen un preu a pagar molt alt, però no mostren interès per estar al corrent específicament dels tributs, per això aprofitem la visita per explicar-los-hi”, manifesta Expósito des de la CUS. Torralba afegeix que “molta gent en comptes d’esbrinar perquè la factura és més alta, directament donen per fet que és perquè han consumit més” i adverteix que “si no es fan les investigacions i aclariments necessaris, les economies de les llars aniran per terra”.

Per veure el webinar complet, feu click aquí: